Skip to main content

She Stole My Turn!



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum and hellu c:
Huhu


Okay as for this time entry, aku nak kongsi satu cerita yang pada asalnya aku memang dah lama nak kongsi. Tapi always failed but this time aku dah determined (ceh cehh) nak kongsi jugak dalam blog.

Cerita ni bukan lah hebat mana pun. Cerita simple, tapi pada aku bawak banyak maksud.

On October 8, 2016, aku dekat matriks la macam biasa.
Aku dengan roomate aku bawak baju kotor kiteorang turun bawah sebab dekat ground floor ade washing machine. Kiranya macam dobi lah at that one part of the dorm tu.

As usual, dekat dobi tu memang selalu ramai orang lagi2 hari jumaat malam, sabtu, ahad. Kiteorang turun petang dalam pukul 5 setengah macam tu.

Semua washing machine tengah digunakan, so bakul baju aku pun 'beratur' la dekat belakang bakul orang lain untuk tunggu turn.

Dekat depan dobi tu ada meja kerusi untuk lepak, so aku dengan roomate aku duduk situ kejap sementara tunggu turn nak basuh baju tu. Kat tepi dobi tu pulak ade cafe, aku pun pergi la beli roti canai kejap bawak makan depan dobi.


A few minutes later, dekat washing machine yang bakul aku beratur tu, baju dia dah siap basuh. Tapi tuan dia was nowhere to be seen. Biasanya bila tuan takde, kita keluarkan aje baju orang tu masukkan dalam bakul baju dia sebab nak guna washing machine tu kan. Takkan nak tunggu sampai kiamat.

Waktu tu machine tu baru je siap, so aku macam lek lek dulu la. Tunggu dulu 2 minit, kalau takde sape datang jugak baru aku keluarkan baju dia.



Then,



Ada seorang insan ni muncul la dengan bakul baju kotornya yang dijinjing bersama (lol takdelah. Dia carry dekat tepi je, takde sampai jinjing. Saje nak bagi cerita menarik.)


Dia nampak mesin basuh bakul aku beratur tu dah settle basuh, so dia straight away pergi dekat washing machine tu. Dia tolak semua bakul yang beratur kat washing machine tu. Dia bukak washing machine tu lepastu dia keluarkan baju dalam tu masuk dalam bakul. Then dia terus masukkan baju dia pulak dalam mesin tu.



Aku kat tepi, terdiam.

Aku perati dia buat benda alah tu lepastu taktau lah kenapa tapi aku senyum tengok cik kak ni. You know the moment when you don't want to get angry toward anything or anybody, but you're not sure what to do. So what I did was smiling. I was bewildered.


Because in this dobi situation, before you want to take out someone's clothes from the washing machine, first thing to do is to ask politely everyone yang ada dekat dobi tu dulu such as;

"Baju siapa ni?"

"Ada siapa2 yang tunggu turn dekat washing machine ni tak?"


Something like that. But popping-out of nowhere and immediately put your clothes inside the washing machine while someone who's waiting for one's turn actually right there, that is what we defined as 'rude'.


Lepas dia dah masukkan baju dia, inserted her coins lepastu blah.


I continued finishing my leftover roti canai, and actually laughed in disbelief.

I said, "Berani betul dia buat macam tu."

Roomate aku dengar. Lepastu dia pon cakap,
"Ohhh tu washing machine yang Sai tengah tunggu ke? Patut la Sai perati je dia. Apebenda la dia buat." (Aku tak ingat la dialog sebenar dia. Aku main tulis je ni hahahahahaha. Tapi lebih kurang macam tu la roommate aku cakap.)

So aku pun dah macam, "benda dah jadi kan. Tunggu jelah."



OK SO HERE'S THE INTERESTING PART.


Tak lama kemudian lepastu, ada lagi seorang insan datang duduk kat kerusi kosong.
Dia ni ada letak bakul baju dia beratur dekat washing machine yang lain.
Dia pun tunggu turn macam aku.

Dia nampak aku kat tepi.

Then dia tegur aku.

"Awak punya bakul baju yang mana?"

Aku reply la, "Yang biru ni."

Then dia cakap lagi,
"Oh, nanti kalau baju dalam washing machine yang saya tunggu tu dah siap, awak guna lah dulu. Saya nak jumpa kawan dekat bilik dia kejap."


So I was like, "Are you seriousssss brah?"

All of a sudden. I don't know her. We never met. But this one nice lady just offered me her turn to use the washing machine after some bad incident just occurred to me.

I was quite surprised, hence with a smile, I replied her "Oh okay boleh. Terima kasih :)"

Then she walked away to the place she intended to go.


I looked at my roommate. We exchanged gazed. There was a pause between the stare and my roommate was nonplussed as well.


"Wow." That was what she reacted.


You see how things can get from wicked to spectacular real quick.

How someone can take advantage on you and you get to be treated nicely back in a minute.


I know benda ni bukan lah suatu yang macam 'wow' sangat untuk aku kongsikan.

But at that short times when I decided to be patient with people's misbehavior and reminded myself, "It's okay".

The Almighty just gave me directly the good thing which I wasn't expecting to actually receive.

I didn't even talk bad about her. I did feel distracted when someone else stole my turn without permission right in front of me. But I didn't even seem to actually mock whether with my mouth or inside my heart.

I just thought, "It's okay. Biar lah orang nak buat perangai pelik2 pun. Asalkan aku tak buat macam tu dekat orang lain."



Like, c'mon. Just because someone else does wrong at you, that doesn't mean you need to do the same thing towards other innocent people.


Boleh fikir kut.


Kalau kita consider orang yang buat benda2 tak elok tu jahat, kenapa kita nak samakan taraf kita sebagai 'orang jahat' dan buat benda yang sama dekat orang lain? Tak perlu kot.


So that's why aku rasa, maybe salah satu sebab aku terima satu kebaikan secara tiba2 lepastu was because aku ingatkan diri aku untuk bersabar. It was just a bad moment, not a bad day nor a bad life.



Which leads me to make conclusion that;

People may do bad things toward you sometimes. People may hurt or get on your nerves in any other ways.

But always BE PATIENT  and there's no need for such a thing called 'revenge'. But most importantly, do not release your anger toward other person who's completely not related with your problem at all.

Kau marah dengan orang lain, lepastu kau lepaskan kemarahan dekat orang lain. Jangan la cenggitu.
Not nice la kau buat macam tu kat orang.


Sabar. Always sabar. Dan sabar. Like seriously. Sabar la.

Things can get upside down and out of control. I know.

Nak sabar bukan benda mudah. Aku tahu. Ada masanya aku pun kurang sabar. (Iman lemah sangat. Hm taubat la cepat. Bila2 je boleh mati.)

Tapi oleh kerana sabar tu bukan benda yang mudah la, in which you manage to stay patient, Allah SWT will grant you with something good and better as a reward.

Dalam cerita aku ni, orang curi turn aku (this washing process takes 1 hour at the least). Then Allah datangkan seorang insan yang bagi turn dia dekat aku pulak. That act was so random but dengan keinginan-Nya, every random and impossible thing is valid.

Because..


Good things come to those who do good first.


Always remember that. This post is created mainly to remind myself first.

That's all from me. Thank you for reading and see you soon. Wassalam ^^



Comments

Popular posts from this blog

Matrikulasi Banting; New journey

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم Assalamualaikum w.b.t.  Hai korang! It feels good to be back. Anyone ever miss me? Huhu Aku dah lame tak update blog. Niat tu ade, tapi macam malas gila sebab aku sibuk uruskan kemasukan aku ke Kolej Matrikulasi. Alhamdulillah ^^ So, inilah tujuan aku menulis entry blog pada kali ini. Aku nak cerita pasal matriks! Okay honestly aku rasa awkward gila right now mase aku menaip ni sebab aku rasa inilah entry pertama aku menulis dalam bahasa melayu hahahahaha. Sebab aku nak pastikan orang lain yang membaca entry ni lebih faham bila aku tulis direct dalam malay. Okay tanpa merepek panjang, let's get to it, shall we? Pada 5 Jun 2016, aku telah mendaftarkan diri di Kolej Matrikulasi Selangor (KMS) di Banting. Beberapa hari sebelum mendaftar kan, aku tak tenang langsung duduk rumah. Banyak benda aku fikir. Dari segi pembelajaran, kehidupan aku, itu dan ini. Sebab fyi, ini merupakan kali pertama aku tinggal dekat kolej. Setakat pergi kem

Ang Pao & Ketupat | Happy CNY!

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ Assalamualaikum... I'm back! I MISS MY BLOG OMG T______T *peyuk* It has been forever since the last time I updated my blogspot, kan? Okay aku nak explain secara ringkas apa yang terjadi sebelum ni. Aku stop blogging for awhile sebab lepas aku habis matriks, ada something yang mengganggu aku emotionally so secara tak langsung, mood aku untuk buat benda-2 yang aku suka such as blogging tu fades away. Passion aku untuk menulis and blogging tu mula hilang. Aku selalu je tau log in blogspot aku, aku perati je skrin laptop aku with my blogspot displayed on the screen, blog aku pun perati aku balik. Kalau blog aku ni ibarat manusia, mungkin dalam hati dia terdetik, "Hmmm ko ni nak menulis ke tak sebenarnya. Aku memang kene tengok muka ko jeke." Tapi aku taktau nak taip apa padahal banyak je benda aku boleh cerita! Then I eventually stopped blogging. But s ampai satu tahap, aku rasa sayang pu lak kalau

Do You Mind?

The library is surrounded by dead silence. Everyone sinks their butts into chairs and works on their own stuffs. Some are writing reports, some are searching through Google for information to copy and paste it in their assignments to submit, and a few rest just simply sleep soundly. Meanwhile I rest my chin on my palm as I place my elbow on the desk and slip through each page of the thick reference book. I’m not sure if I’m reading the right book.   I’m not even sure if I’m doing the right thing right now. The lecturer gave me and my classmates a task to work on and one of the condition is that we have to search for it through books in the library. Gadgets are forbidden. Highly forbidden, he said. He wouldn't know if the students ever follow his order or not, but I somehow obey and act exactly to the way he wants it. What a nerd. I'm embarrassed with myself that I am this nerd. God. If my sister knew this, she's surely gonna make fun of me for the rest of her